آموزش مغز برای "لذت بردن از لحظه"

۱۴۰۰/۱۰/۶

از خودت آگاه باش این توصیه انتزاعی به نظر می رسد، اما گنجاندن آن در روال امروز آسان تر از آن چیزی است که تصور می شود.
دکتر کریستین استاک، متخصص روان‌درمانی، می‌گوید: «این کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد، زیرا از لحظه لذت می‌برید و آرام می‌شوید. مشکل این است که بسیاری از مردم بیشتر اوقات روی کاری که انجام می‌دهند تمرکز نمی‌کنند، زیرا همزمان چند کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، استاک می گوید: "صبحانه را هنگام خواندن روزنامه، گوش دادن به رادیو یا اتو کردن لباس ها هنگام تماشای تلویزیون و صحبت با تلفن" می خورند.

آیا چنین رفتاری بد است؟ استاک پاسخ مثبت می دهد زیرا "انرژی شما را تخلیه می کند و شما را مضطرب می کند." او اضافه می کند که بهتر است همزمان روی یک فعالیت تمرکز کنید. به عنوان مثال، در وعده صبحانه روی عطر و طعم قهوه، نان و کره تمرکز کنید و از آن نهایت لذت را ببرید.

و هنگامی که غذا خوردن را تمام کردید، توجه خود را به اخبار روزنامه یا گوشی هوشمند خود اختصاص دهید بدون اینکه موسیقی از رادیو حواس شما را پرت کند.

سلامتی و تندرستی شما از کنترل افکارتان سود خواهد برد. جاکوب دراخنبرگ، روانپزشک و مربی استرس، می گوید: «فکر کردن درباره اشتباهات گذشته و آنچه می توانستیم یا باید بهتر انجام می شد هیچ فایده ای ندارد. در هر صورت اتفاقی که افتاده قابل تغییر نیست.

او اضافه می کند که فکر کردن بیش از حد به اتفاقاتی که ممکن است در آینده بیفتد نیز اتلاف انرژی ذهنی است. دراخنبرگ می گوید: «به جای آن، بهتر است روی زمان حال تمرکز کنید و آن را با تمام حواس خود تجربه کنید.

تمرینات ذهن آگاهی زیادی وجود دارد. استاک می گوید: «یکی از آنها این است که 15 دقیقه بعد از بیدار شدن در صبح مدیتیشن کنید. به عبارت دیگر، ارتباط خود را به طور کامل از دنیای بیرون جدا کنید و فقط روی خودتان تمرکز کنید.

تمرین بعدی راحت تر است به جای اینکه درست زمانی که زنگ هشدار به صدا در می آید از رختخواب بلند شوید، وقت بگذارید و آگاهانه نفس بکشید. سپس محیط اطراف خود را جذب کنید.

اطلاعات دیگری از دراخنبرگ وجود دارد که جدید نیست اما قابل ذکر است. توصیه می شود هر روز عصر یک دفتر خاطرات داشته باشید تا تمام نکات مثبت روز را یادداشت کنید. او می گوید: «اغلب بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید.»
..