ترس از مدرسه در کودکان و نوجوانان

۱۳۹۹/۵/۱۵


حدود 2تا 5 درصد از کودکان با ترس از مدرسه وارد مدرسه میشوند.صرفا فکر رفتن به مدرسه وحشت آور است .
بیشتر روانشناسان بر این باورند که ترس از مدرسه در کودکان 4 تا 6 ساله شیوع بیشتری دارد.
و دلیل آن این واقعیت است که محیط امن منزل را برای اولین بار ترک می کنند.
تشخیص مدرسه هراسی به تجزیه و تحلیل  عمیق نیاز دارد .ممکن است که کودک از خود مدرسه وحشت نداشته باشد و دلیل ترس او مواجه شدن با یک سگ ترسناک ، فرد و
یا بچه ای شرور در راه مدرسه یا ترس از سوار شدن در اتوبوس مدرسه و یا اینکه از معلم بد اخلاق باشد.
کودکانی که در سنین بین 4 تا 6 سال هستند و از مدرسه هراسی رنج می برند معمولا اضطراب جدایی دارند این کودکان از ترس اینکه ممکن است بعد از مدرسه دوباره مادر یا فرد مورد علاقه خود را نبینند از رفتن به مدرسه وحشت دارند
که این وحشت ممکن است به علت اتفاقاتی است که در زندگی کودک روی داده است اتفاقاتی مانند طلاق والدین ،مرگ و غیره که ذهن به عنوان یک مکانیسم دفاعی پاسخی هراس آلود را باز سازی می کند.
کودکان بین 13 تا 15 سال نیز ممکن است از مدرسه وحشت داشته باشند که امکان دارد علت ترس این دانش آموزان مقابله با مسائل دشوار ریاضی ،علوم و غیره باشد .
هم چنین در این زمان آنها دستخوش تغییراتی طبیعی به دلیل هورمون های بلوغ و نوجوانی می شوند.که میتواند دلیلی بر ترس و تنفر از مدرسه باشد.


علائم ترس از مدرسه هراسی


ترس از مدرسه خود را در قالب نشانه های مختلف جسمی و روانی بروز می دهد.
کودکان کوچکتر موقع رفتن به مدرسه ممکن است گریه و فریاد سر دهند و یا یک حمله تمام عیار اضطراب را تجربه کنند. ویا تظاهر به بیماری نمایند.
نشانه های فیزیکی
سرگیجه ، تپش قلب ، خشکی دهان ، تعریق بیش از حد ، تنگی نفس ، تهوع ، تکرر ادرار و اسهال و حمله اضطراب از علائم مدرسه هراسی می باشند.
 احساساسات
خشم ،نگرانی ، خجالت ، کج خلقی ، غمگینی
رفتار
چسبیده به پدر و مادر و یا امتناع از جدا شدن از آنها ، دروغ گویی ، فرار و یا پنهان شدن ، مشکل در تمرکز

واما نوجوانان
در مورد ترس خود صحبت می کنند با این حال رفتارهای اجتنابی مانند تمارض و یا بهانه و غیره برای نرفتن به مدرسه از خود نشان می دهند. افسردگی نیز یک نشانه شایع از ترس است.
 
نیازی به گفتن نیست که رنج ترس نه تنها روی فرد بلکه روی سایر اعضای خانواده نیز تاثیر می گذارد.
اگر شما پدر و مادر کودکی هستید که از مدرسه هراسی رنج می بردمطمئن باشید که یک بیماری کاملا قابل درمانی است اگرچه می تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد
اما به یاد داشته باشید که کودکان با سن کمتر انعطاف پذیر تر از بزرگسالان هستند و درمان به احتمال بسیار زیادی موفقیت آمیز است .
در مواردی که از اضطراب شدید رنج می برد داروها می توانند تسکین دهنده باشند البته ای امر  زیر نظر متخصص باید انجام شود. این حیاتی و ضروری است که شما به عنوان والدین کودک را حمایت کنید
و مهم است که دلیل ترس شناخته شود و در صورت نیاز با معلم یا پرستار مدرسه درمورد ترس صحبت نمایید.


https://www.fearof.net/fear-of-school-phobia-didaskaleinophobia/
https://www.anxietybc.com/educators/school-refusal

..