چگونه نقاشی های کودکان را تجزیه و تحلیل کنیم

۱۴۰۰/۷/۱

انگیزه های نقاشی کودکان

قبل از صحبت در مورد نحوه تجزیه و تحلیل نقاشی های کودکان ، لازم است دلایلی را که کودک را ترسیم می کند ، بدانیم ، زیرا نقاشی یک رفتار است و بر اساس نظریه های روانشناسی ، در پشت هر رفتار انسانی انگیزه ای وجود دارد که از طریق آن می خواهد دستیابی به یک هدف خاص ، بنابراین کودکان برای ارضای نیازهای مختلف روانی خود مانند نقاشی به منظور سرگرمی ، برآوردن جنبه حسی-حرکتی ، ابراز احساساتی که نمی تواند به صورت شفاهی بیان کند نتیجه فشارهایی است که کودک در معرض ترس ، اضطراب و قلدری قرار می دهد ، و برای بیان خودپنداره خود ، نیاز خود به احساس قدردانی از سوی دیگران ، و نیاز به خودشناسی و ابراز عقاید و عقایدی که از محیطی که در آن زندگی می کند کسب کرده است.

با رشد جسمانی کودکان ، رشد ذهنی آنها افزایش می یابد و در نتیجه تجربیات ، دانش و توانایی آنها برای نقاشی از دنیای اطراف افزایش می یابد ، به طوری که این تصاویر و تجربیات در ذهن آنها شکل گرفته و در مناطق ناخودآگاه آنها ذخیره می شود. کودکان از نقاشی استفاده می کنند در مراحل کودکی به عنوان یک فعالیت و وسیله ای برای بیان نیازهای روانی و موقعیت های احساسی که آنها در آن تجربه می کنند ، و این توجه روانشناسان را به مطالعه نحوه تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان جلب کرد.

والدین و روانشناسان به دلیل تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان توجه زیادی دارند ، با توجه به اهمیت اطلاعاتی که می توان جمع آوری و بدست آورد در صورتی که بین موقعیت هایی که کودک در حال گذر است و عناصری که او ترسیم کرده است ارتباط داشته باشد ، و در زیر به برخی از آنها اشاره می شود. اسرار نقاشی های کودکان:

او خود را بزرگ و گردن خود را بلند رنگ آمیزی کرد: این به معنای اعتماد او به خود و توانایی ها ، غرور و عزت نفس است.
او خود را در اندازه کوچک ترسیم کرد : اگر کودک خود را در اندازه کوچک بکشد و بقیه تصویر را در اندازه بزرگ بکشد ، پس اعتماد چندانی به خود ندارد و خود را از نظر شخصیتی ضعیف می داند.
اعضای خانواده یک هیولا هستند: ترسیم کودک از اعضای خانواده به شکل هیولا ، گواه احساس اضطراب ، ترس ، ناراحتی ، نفرت ، خشم او است.
مادر بزرگتر از پدر است: نقاشی مادر بزرگتر از نقاشی پدر است ، نشان می دهد که کودک مادر خود را مستبد و متکبر می داند و شخصیت خود را در خانه تحمیل می کند ، و همچنین نشان دهنده عدم وجود نقش پدر و نقش اوست. ترسیم پدر بیشتر از مادر به معنی قدرت برای پدر است.
حیوان با مادرش: تصویر حیوان در آغوش گرفتن مادرش نماد احساس محرومیت عاطفی کودک و نیاز به احساس دوست داشتنی و اطمینان خاطر است.
گرافیک بزرگ: تصویری که صفحه را پر می کند نشان دهنده یک کودک پرخاشگر ، یا یک کودک دارای بیش فعالی ، احساس سرخوردگی ، احساس نیاز به جبران کمبود است.
سر بزرگ است: خود بزرگ بینی و اعتماد به توانایی های ذهنی و شناختی فرد.
سر کوچک: بیان احساس شرمندگی ، نادیده گرفتن افکار او ، قدردانی نکردن یا تجربه خشونت فیزیکی یا حادثه ای خاص.
کشیدن بازوهای بلند و قوی: عشق به کنترل ، اعتماد به نفس ، بلندپروازی بالا.
بازوها را کوتاه و ضعیف بکشید: احساس عدم کفایت و احساس بی اعتمادی.
بالا کشیدن دست ها: ترس ، اضطراب ، نیاز به کمک.
کشیدن بازوها: احساس امنیت و راحتی در محیط اطراف.
مبالغه در اندازه دهان: یا شدت فشار هنگام کشیدن خطوط دهان نشان دهنده اختلالات گفتاری و زبانی و ناتوانی در بیان نیازهای او است.
دهان و دندان: بیان عصبی بودن و پرخاشگری.
سایه زنی روی کل نقاشی: به طور کلی احساس اضطراب کودک را نشان می دهد و سایه زدن قسمت از نقاشی نشان دهنده اضطراب مربوط به آن قسمت است.

نحوه اندازه گیری هوش کودک از طریق نقاشی

روانشناسان نه تنها از نحوه تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان به عنوان وسیله ای برای تشخیص روانشناختی استفاده کرده اند ، بلکه تحقیقات زیادی برای شناخت توانایی ها و استعدادهای کودک انجام شده است و این دانشمندان موفق شده اند راهی را برای اندازه گیری هوش کودکان از طریق تجزیه و تحلیل نقاشی ها و آگاهی از میزان رشد ذهنی کودک. آنها بر عناصر و ویژگی های نقاشی ، تعدد و پراکندگی آنها و تناسب روابط فضایی بین قسمت های نقاشی ، مانند قرار دادن هر قسمت در محل مناسب خود ، تکیه کردند و آنها تصور می کردند که انتقال بین سطوح آن اجزا و روابط نشان دهنده سطح خاصی از هوش است و بر این اساس دانشمندان تست های هوش زیادی مانند تست نقاشی آدمک گودیناف و آزمایش طراحی دوچرخه ، طراحی آزمایش خانه ، طراحی درخت آزمایش را توسعه دادند.
..