چه تفاوتی بین افسردگی صبحگاهی و خستگی گذرا وجود دارد و از کجا می دانید که به آن مبتلا نیستید؟

۱۳۹۹/۱۲/۲

فرد غالباً غمگین از خواب بیدار می شود و نمی خواهد کاری انجام دهد و این سوال در ذهنش پدید می آید که آیا اینها علائم افسردگی هستند یا فقط تنبلی یا اندوهی زودگذر می باشند.

افسردگی صبحگاهی یک اختلال افسردگی است و در مقایسه با بقیه روز شدیدتر است. افراد تمایل دارند آن را با احساسات منفی گاه به گاه ، خستگی یا تنبلی عادی اشتباه بگیرند. افراد مبتلا به افسردگی بیش از دو هفته، پنج یا تعداد بیشتری از علائم زیر را تجربه می کنند:

بدخلقی صبح ، مشکل بلند شدن از رختخواب ، دشواری در انجام ساده ترین کارها ، سردرد شدید ، خستگی ، بی حوصلگی ، احساس گناه ، تمرکز ضعیف ، اشتهای آشفته ، کاهش وزن برنامه ریزی نشده و افکار خودکشی.

فرد ممکن است صبح به دلیل اختلال در ساعت بیولوژیکی ، یا به دلیل قرار نگرفتن کافی در معرض نور خورشید ، یا به دلیل درد مزمن، یا تغییرات ناگهانی اجتماعی مانند جدایی ، مرگ یکی از عزیزان یا از دست دادن یا انتقال یا تغییر شغل ، افسرده شود.

اگر این علائم را تجربه کردید ، برای تشخیص بیماری خود و شروع به درمان آن دریغ نکنید و روش های درمان گوناگونی با دارو ، نور ، تغییر الگوی خواب و رفتار یا ورزش وجود دارد.

اما اگر صبح ها با این روحیه گاه ناپایدار مواجه شدید ، نگران نباشید و با اطمینان به سراغ کار خود بروید!

morning depression or transient fatigue

..