سندرم فرزند آخر چیست؟

۱۳۹۹/۸/۵

نزدیک به 90 سال پیش ، یک روانشناس پیشنهاد کرد که ترتیب تولد می تواند در نوع شخص شدن کودک تأثیر بگذارد. این ایده در فرهنگ عامه جای گرفت.
. امروز ، هنگامی که کودکی علائم خرابکاری را نشان می دهد ، اغلب می شنوید که دیگران می گویند: "خوب ، آنها کوچک ترین فرزند خانواده ما هستند."

سندرم فرزند آخرچیست؟
در سال 1927 ، آلفرد آدلر برای اولین بار در مورد ترتیب تولد و آنچه برای رفتار پیش بینی کرد ، نوشت. در طول سال ها ، تعدادی از نظریه ها و تعاریف مطرح شده است. اما به طور کلی ، کوچکترین کودکان به این شرح توصیف می شوند:

بسیار اجتماعی
مطمئن
خلاق
در حل مسئله تبحر دارد
ماهر در جلب دیگران برای انجام کارهایی برای آن ها

بسیاری از بازیگران و مجریان کوچکترین خواهر و برادر خانواده خود هستند. این از این نظریه پشتیبانی می کند که آخرین کودکان را به جذاب تر بودن ترغیب می کند. آنها ممکن است این کار را برای جلب توجه در یک زمینه خانوادگی شلوغ انجام دهند.

سندرم فرزند آخر چیست؟

ویژگی های منفی سندرم فرزند آخر
همچنین كوچكترین كودكان غالباً خرابکار ، مایل به انجام خطرات غیر ضروری و هوش كمتر از خواهر و برادر بزرگترشان توصیف می شود. روانشناسان این نظریه را مطرح کرده اند که والدین کوچکترین بچه ها را ناز پرودره می کنند. آنها همچنین ممکن است از خواهر و برادر بزرگتر بخواهند که بمواظب آن ها باشند و بچه های کوچک قادر به مراقبت کافی از خود نباشند.
محققان همچنین اظهار داشته اند كه كوچك ترین بچه ها گاهی اوقات معتقدند كه آنها غیرقابل شکست هستند زیرا هیچ کس اجازه نمی دهد آنها شکست بخورند. در نتیجه ، اعتقاد بر این است که کوچکترین کودکان از انجام کارهای خطرناک ترس ندارند. آنها ممکن است عواقب آن را به وضوح مانند کودکانی که قبل از آنها به دنیا آمده اند نبینند.

آیا ترتیب تولد واقعاً مهم است؟
چیزی که آدلر معتقد بود این است که در ترتیب تولد فقط نباید در نظر گرفت که چه کسی واقعاً اول متولد شده و چه کسی واقعاً آخرین نفر متولد شده است.
اغلب اوقات ، احساس مردم در مورد نظم و ترتیب خود در یک خانواده خواهر و برادر به همان اندازه ترتیب تولد واقعی آنها مهم است. این امر به ترتیب تولد روانشناختی آنها نیز معروف است. به عنوان مثال ، اگر یک کودک متولد شده به طور مزمن بیمار یا از کار افتاده باشد ، خواهر و برادر کوچکتر ممکن است نقشی را که به طور معمول برای آن کودک محفوظ است ، به عهده بگیرند.

باور های غلط در مورد ترتیب تولد
پس از دهه ها مطالعه ، محققان فکر می کنند که ترتیب تولد ، گرچه جذاب است ، اما ممکن است به اندازه تصور اولیه تأثیرگذار نباشد. تحقیقات جدید این تصور را به چالش می کشد که ترتیب تولد همان چیزی است که باعث می شود افراد به طرق خاصی رفتار کنند. در حقیقت ، موضوعاتی مانند جنسیت ، درگیری والدین و کلیشه ها ممکن است نقش بزرگتری داشته باشند.

راه های مبارزه با سندرم فرزند آخر
توجه داشته باشید که کلیشه های شما در مورد ترتیب تولد و خانواده چیست و این کلیشه ها چه تاثیری بر انتخاب شما در خانواده دارند. مثلا:
بگذارید کودکان آزادانه با یکدیگر تعامل داشته باشند تا روش خود را برای انجام برخی کارها توسعه دهند. وقتی برای حل آنها به تنهایی رها می شوند ، خواهر و برادر ممکن است کمتر مجبور به اقدام بر اساس ترتیب تولد شوند و بیشتر به مهارت های مختلفی که هرکدام می توانند ارائه دهند علاقه مند باشند.
در زندگی روزمره خانواده به همه فرزندان خود مسئولیت و وظایفی بدهید. اینها باید از نظر رشد متناسب باشند. حتی کوچکترین ها می توانند چند اسباب بازی را کنار بگذارند و به تمیز کردن کمک کنند.
تصور نکنید که بچه های کوچک قادر به آسیب رساندن نیستند. اگر کوچکترین کودک صدمه ای وارد کرده است ، به جای اینکه مساله را از بین ببرید آن را حل کنید کوچکترین کودکان باید همدلی را بیاموزند ، اما همچنین باید یاد بگیرند که عواقبی برای اقداماتی که به دیگران آسیب می رساند ، به وجود می آید.
کاری نکنید که کوچکترین کودک برای جلب توجه خانواده بجنگد. کودکان گاهی اوقات که احساس می کنند کسی به آنها توجه نمی کند ، از روش ها خطرناک برای جلب توجه استفاده می کند.

..